Печат

"Ростех" подготвя три сценария за развитието на ОАК

Държавната корпорация „Ростех” е подготвила и изпратила в руското правителство три варианта за развитието на Обединената авиостроителна корпорация (ОАК). В сряда вестник „КоммерсантЪ” съобщи, че и трите сценария за развитие предполагат получаване на 350 млрд. рубли от бюджета като първостепенна мярка за покриване на дълговете на авиационния производител.

Според изданието първият сценарий предвижда изчистване на балансите на предприятието от непрофилни активи, оптимизация на земните терени и неизползваните производствени площи. Нещо повече, „Ростех” предлага складовите запаси да бъдат приобщени към производствената програма на ОАК, което ще позволи да се подобри финансовото им състояние, но няма да може да реши коренно проблема заради непълното натоварване на мощностите и раздутия персонал.

Вторият вариант за развитието на ОАК предвижда съкращаване на броя на предприятията за крайно сглобяване и на агрегатните заводи. Предлага се също така да се съкрати броят на персонала, за който отиват около 60% от разходите. 

Третата стратегия поставя ударението върху не само на оптимизирането, но и на засилването на държавната подкрепа за търсенето на руските самолети. Така например е предложено на основата на Държавната транспортна лизингова компания (ДЛТК) да бъде създаден регионален авиационен превозвач, който ще експлоатира само SSJ-​100 и МС-21 при съответното субсидиране на процентните ставки по кредита и лизинга.

Отбелязва се, че във военния сектор на „Постех” се предлага работа по системата „trade-​In”. Руското Министерство на отбраната сдава старите самолети и в замяна получава нови. Сдаденият самолет ще бъде модернизиран за продажба на външния пазар по снижена цена. „Ростех” оценява тази идея като възможност отново секторът да стане печеливш.

Сега върви процес на интеграция на ОАК в „Ростех”. През октомври миналата година Путин подписа указ за предаването на 92,31% от нейния капитал в „Ростех”. Предаването се осъществява поетапно и трябва да завърши в продължение на година и половина.

ОАК е руски холдинг, обединяващ 24 основни компании на руския авиационно-промишлен комплекс и 15 авиоремонтни завода. Има права върху марки на граждански и военни самолети Су, МиГ, Ил, Ту, Як, Бе. Влиза в списъка на стратегическите предприятия на Руската федерация.