Печат

„Варна-Кавказ“ - пряката връзка с Русия

Автор „Русия днес“. Публикувана в Икономика

Растат доставките на пропан-бутан от Русия за България по единствената директна връзка между двете страни — ферибота „Варна-Кавказ“, установи проверка на Economic​.bg. От пускането на линията преди 10 години и досега най-големият обем товари по линията беше и си остава вносът пропан-бутан в жп цистерни. До края на миналата година обаче преобладаваше вносът на петролен газ от Казахстан, докато от началото на тази година количествата руски пропан-бутан са многократно повече, сочи безпристрастната статистика.

Така от 1 януари до 30 септември 2019 г. по фериботната линия във Варна са доставени 1415 жп цистерни с 47 568 тона пропан-бутан и само 211 цистерни със 7924 тона от Казахстан (съотношение 6:1 в полза на вноса от Русия). За цялата 2018 г. са доставени 1203 жп цистерни с 42 815 тона пропан-бутан от Казахстан и 1151 цистерни с 39 002 тона пропан-бутан от Русия (1.09 пъти в полза на вноса от Казахстан). Като основни причини за промяната се сочат увеличаването на навлата (плащане за предоставено право на наемане на кораб или за използване на част от него за превоз на товари — бел. ред.) за превоз на газа и конюнктурата на цените на изток от Черно море.

Освен изместването на Казахстан от Русия като основен доставчик обаче се наблюдава и общ спад на внесените по фериботната линия количества пропан-бутан: от 2354 жп цистерни с 81 817 тона за цялата 2018 г. на 1626 цистерни с 55 492 тона газ за 9-​месечието на тази, като според експерти до 31-​ви декември изоставането няма да бъде наваксано и ще бъде над 180 цистерни и над 6 хил. тона.

Намаляват и доставките на зърнени храни (основно фасул) от Киргизстан и Казахстан — от 74 вагона и 4950 тона през 2018 г. на 49 вагона и 3095 тона за 9-​те месеца на тази. Падат и превозите на машини, оборудване и на строителни материали между Варна и Кавказ. За сравнение през миналата година са били транспортирани 148 вагона с 9857 тона машини и оборудване срещу само 9 вагона с 534 тона — през тази. Строителните материали — основно дървени плоскости и стъкло, пък намаляват от 100 вагона с 6153 тона — на 37 вагона със 2346 тона. Леко нарастват превозите на масла и смазки, както и на черни метали.

Като цяло товарооборотът по фериботната линия Варна-Кавказ обаче намалява от 2935 вагона и 117 408 тона през 2018 г. на 2012 вагона и 78 713 тона през изтеклото 9-месечие на тази година. Освен търговските бариери пред търговията, наложени от международните споразумения, като причина за спада се сочи и спирането на единия от двата руски фериботни кораба, обслужващи линията „Авангард“ за планов ремонт, който вече приключи.

Фериботната линия Варна-Кавказ е единствената директна търговска връзка между България и Русия. Тя беше официално открита на 3 март 2009 г. с цел да се избегнат проблемите при превозите на стоки през Украйна, както и да съкрати разстоянието с над 800 км, а оттам — и разходите за превоз. Тя се обслужва от българския ферибот „Варна“, собственост на двете ни параходства — „Български морски флот“ и „Българско речно плаване“ и двата руски кораба „Авангард“ и „Славянин“.