Печат

Сомнолог разказа как да се справяме с кошмарите

Автор „Русия днес“. Публикувана в НЕзнайко

По време на сън човешката нервна система почива и се рестартира. Кошмарите обаче могат да причинят тежка вреда на организма. Ако се спазва хигиена на съня, тогава кошмарите могат да бъдат избегнати и сънят да бъде пълноценен. Според Алексей Мелехин, доктор на психологическите науки, кошмарите са разделени на две групи. Първите възникват поради сетивно претоварване, когато човек преживява прекалено много емоции през деня. Вторите са резултат от посттравматично стресово разстройство, което се появява, например, след злополука, сексуално или физическо насилие.

Хигиената на съня също е превантивна мярка за предотвратяване на кошмари. Вечер не може да се решават проблеми, да се изясняват междуличностни отношения, а всичко трябва да се решава три часа преди заспиване“, поясни Мелехин в интервю за „Вечерняя Москва“.

Освен това, преди сън не трябва да се употребява кофеин, никотин и алкохол, като последният потиска фазата за бързо заспиване, което увеличава риска от развитие на кошмари. Не си струва също така да се употребяват въглехидрати и захар, защото те влияят негативно на тонуса на нервната система. 

В леглото не трябва да се използват телефони или други мобилни устройства. Необходимо е да се следи храненето преди сън, не трябва да се преяжда, но и да не се ляга с празен стомах.

И все пак трябва да отчитаме факта, че кошмарът е само маска, под която може да се крие депресия, тревожно разстройство, травматично разстройство или синдром на хронична умора, накратко — психиката ни сигнализира, че е време да забавим темпото и да си дадем почивка“, смята Алексей Мелехин.

В същото време той отбеляза, че в борбата с кошмарите сомнолозите работят само със симптома, но не и с причината за него. За да се разбере какво причинява мъчителни сънища и как да се отървем от тях е необходима помощта на психолозите.